Wiek: 35 Dołączył: 6579 dni temu Posty: 2607 Skąd: Białystok
Punkty: 39724
Wysłany: 2008-05-05, 19:29 Efekt fali
Witam w moim tutorialu!
Dzisiaj pokażę wam parę opatentowanych przeze mnie tricków do Sony Vegas Movie Studio 7. Efekty, które Wam przedstawię, mogliście obejrzeć w moim filmie "Stunt or die".
Kiedy zaczynałem projektować ten film, potrzebowałem efektu podobnego do dopth of field, zauważyłem go na innym filmie, ale tam z pewnością był wykonany inaczej. Pomyślałem, że stosując już znane tricki mogę zrobić coś przypominającego ten efekt, w innym miejscu z kolei potrzebowałem efektu fali. Jednak nie mogłem znaleźć gotowego efektu wyglądające niczym falujące okręgi na powierzchni wody. Zrobiłem coś podobnego. Nie wyszło mi to idealnie, ale otrzymany efekt z powodzeniem zastąpił poszukiwany do filmu filtr.
Teraz chciałem pokazać Wam, jak coś takiego zrobić. Nie jest to trudne. Tutorial będzie krótki.
Zacznę od efektu fali, przy nim chyba jest więcej pracy.
1. Zaczynamy z pojedyńczym klipem. Potrzebne są nam dwie ścieżki. Pierwszy klip może być na spodniej ścieżce.
2. Skopiujmy klip na równoległą ścieżkę;
3. Nadajmy warstwie (ścieżce) krycie około 50%, ja nadałem właśnie tyle krycia.
4. Przechodzimy do efektów pierwszego klipu.
5. Dodajmy teraz "Pinch/Punch". Opcjonalnie możemy także dodać nieduży efekt "Wave".
6. Dodajemy parę kluczy, tak jak tutaj:
Dodałem tu niedużo kluczy, wartości najlepiej jest ustawić, na bardzo kontrastowe, czyli bardzo małe, i bardzo duże, następujące po sobie. Wszystkie klucze tworzymy według własnych potrzeb i wymagań.
7. Jak zasugerowałem wcześniej, możemy dodać także nieduży efekt fali, dla uwydatnienia animacji:
Jak widzicie, dałem tu bardzo małe wartości, jednak pozwoliło mi to poprawić nieco docelowy efekt.
8. Dodałem nieduże przesunięcie, aby dodać trochę rozmycia w ruchu. Ale Motion blur (bo tak się to fachowo nazywa) możecie też dodać na ścieżce "Video bus track" (o tym, może powiem innym razem).
W tym momencie mój przykład na podglądzie wygląda dokładnie tak:
krótki przykład
W prawdzie mój efekt fali zakończyliśmy już w punkcie 7. i wygląda to mniej więcej tak:
, ale pokażę jeszcze, jak zrobić następny trick, aby otrzymać efekt taki, jak "Depth of field" za pomocą prostego gradienta. Potrzebujemy tylko rozmycia w określonym obszarze, zatem możemy zrobić dwie grafiki, jedną rozmytą, drugą nie. Przy stunt-filmach jest to niezwykle proste, bo robimy jeden prosty gradient (taki, jaki będzie u mnie w przykładzie) i możemy używać go w wielu innych miejscach. Na koniec wystarczy połączyć oba klipy za pomocą stworzonej maski (tu będzie to gradient). Proste, czyż nie?
Zatem do dzieła!
9. Potrzebujemy dwóch nowych ścieżek (jedna pod drugą), najlepiej dodać je na wierzchu. Tak jak w moim tutorialu "Alpha mask" przechodzimy na tą drugą warstwę niżej i z menu "Compositing Child Wybieramy "Multiply (Mask)"
10. Na wyższej warstwie wykonujemy naszą maskę, Tworzymy zatem gradient (z generated media, jeżeli ktoś nie wie).
Maska z gradienta powinna być wykonana w ten sposób, że w miejscu, gdzie obraz ma być ostry, robimy gradient w kolorze białym (jako, że kolory składowe R,G i B mają największą wartość dla koloru białego, uwidoczni on nam klip ze ścieżki poniżej). Reszta obszaru misi mieć kolor przezroczysty.
11. Przejdźmy teraz na naszą oś czasu! Brakuje nam jeszcze klipu, który będzie kryła nasza maska. Kopiujemy zatem nasz główny klip w prawidłowe miejsce.
12. Została nam ostatnia czynność. Chyba już się domyślacie, czego tu brakuje. Nie mamy jeszcze rozmycia. Zaaplikujmy więc rozmycie "Gaussian blur" na nasz klip, który jest na samym dole (nie przypisywaliśmy do niego maski, będzie on widoczy w obszarze poza nią).
Klucze i wartości rozmycia dopasujcie sobie sami. =] Nie będę wam podawał idealnych wartości. Ustalcie to sobie tak, jak potrzebujecie w filmie, lub na innej grafice. Na moim przykładzie wygląda to tak:
Efekt naszej pracy wygląda następująco:
przykład
Możecie dodać coś jeszcze, lub zmieniać parametry, aby wszystko wyglądało właśnie tak, jak chcecie.
Myślę, że osiągnąłem żądany efekt. =)
Dziękuję za uwagę. Dobranoc!
_________________
In ancient times some random phpbb devs programed a mystic power named: Search button.
Only the chosen ones know how to use it. ツ
Wiek: 30 Dołączył: 6390 dni temu Posty: 1507 Skąd: Myczków
Punkty: 7299
Wysłany: 2008-05-05, 21:09
Bardzo dobry i szczegółowy tutorial. Moja wiedza na temat programu, który tylko raz miałem okazję obsługiwać wzbogaciła sie o jeden efekt, który można rozmnażać na wiele sposobów (już sobie wyobrażam efekty bazujące na tym przykładzie). Mam nadzieje, ze będzie takich więcej tutoriali w twoim wykonaniu
_________________ Coś dla osób, które lubią moje stunty
I dla moich przyjaciół!
Wiek: 30 Dołączył: 6561 dni temu Posty: 699 Skąd: Luboń
Punkty: 14912
Wysłany: 2008-05-05, 21:38
Jeżeli możesz, to napisz coś o motion blurze, bo nigdy mi nie wychodził.
Jeżeli chodzi o "depth of field" jest to ciekawy efekt i można go robić na wiele sposobów (m.in Twój).
Mi się akurat udało zrobić tak, że w miejscach ciemnych (np w miejscach nie oświetlonych, najlepiej widać gdy w noc jest w grze) obraz jest rozmyty, a jasnych oświetlonych bardzo wyraźny.
Zaś za dnia, wyglądało to równie dobrze, gdyż w miejscach gdzie było wiele obiektów (dalekie tło) takie jakby "pole głębi" się tworzyło :P Jednak nie da się go na 100% zrobić za pomocą programu do montażu.
Przypomne sobie jak to się robi to napewno napiszę.
Co do falowania, można go prosto zrobić. (jeżeli dobrze rozumiem to pojęcie)
Wystarczy tu nałożyć pare (2-3) warstwy (najlepiej jeżeli chodzi np. o odbicia w wodzie), każde inaczej falowane o zmiennych prędkościach i przeźroczystości
O tym też może napiszę
W każdym razie, ciekawy tut, no i napisz coś o motion blurze
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Nie możesz ściągać załączników na tym forum